Al een tijdje verbaasde ik me over het energie verbruik van elektrische auto’s. Ik geloofde niet dat deze ‘uitvinding’ een goed rendement zouden kunnen hebben. Daarom hier een eenvoudige berekening die ik verzameld heb aan de hand van beschikbare bronnen, zoals Vattenfal en RVO.
Uitgaande van deze gegevens:
- Een gemiddeld gezin verbruikt ongeveer 3.300 kWh per jaar (9.04 kWh per dag)
- “De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 km. en 30 kWh per 100 km.”
- Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,775 euro per kWh (28-8-22)
- Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9k km. in 2019 naar 10,5k in 2020 (28,8 km/per dag)
Dat zou betekenen dat we per dag minimaal 646090 kWh gebruiken om elektrisch te rijden in Nederland. (Gebaseerd op alleen de top10 auto’s die bekend zijn, via RVO). Van dat volume zouden per dag ook 71461 gezinnen kunnen draaien. Of je zou kunnen stellen dat die erbij gekomen zijn.
Opvallend is de quote van Vattenfal: “De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer“. Bij deze stelling praten ze over kWh/km (kilo Watt uur per kilometer), terwijl hun lijst van auto’s praat over Wh/km (Watt uur per kilometer). Door de Vattenfal lijst om te rekenen naar kWh per 100 km., zoals hun stelling (dus het aantal vermenigvuldigen met 100 en delen met 1000 voor het kWh aantal) komt de zuinigste auto op minimaal 15.1 kWh per 100 km. Een juiste stelling zou dus moeten zijn: “De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 15 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer“.
In het bovenstaande excel sheet zijn we uitgegaan van de top10 aantal rijdende volledige elektrische (BEV) auto’s in Nederland, aldus nederlandelektrisch.nl. Als we echter kijken naar het totaal aantal BEV voertuigen in Nederland is dat 289283 stuks, en niet de 128297 van de top10. Hier is een voorstelling van die aantallen, waarbij we voor het restant uitgaan van het gemiddelde verbruik van de top10, namelijk 176 wH/km. Rekenen met een gemiddelde zal de werkelijkheid niet helemaal benaderen, maar zo is ook de gemiddelde afstand per dag, aangezien de meeste elektrische voertuigen zakelijk gebruikt worden, en deze in werkelijkheid waarschijnlijk veel meer kilometers maken dan particuliere rijders.
Bovenstaande (simplistische) benadering laat zien dat elektrisch rijdend Nederland evenveel energie verspilt aan het elektrisch rijden van 28,8 km. per dag als het verbruik van 161613 gezinnen. Dit staat voor 1.46 miljoen kWh elektrische energie per dag. Aangezien het grootste deel van elektrische energie ‘grijs’ is, en veelal gas nodig heeft via allerlei centrales (zie de link van de driving-dutchman), lijkt het naar mij eenvoudige mening duidelijk:
“Stop vandaag nog met elektrisch rijden!”
Bronnen:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos
https://www.rvo.nl/onderwerpen/elektrisch-rijden/cijfers
https://incharge.vattenfall.nl/elektrische-auto/hoeveel-verbruikt-een-elektrische-auto
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
https://driving-dutchman.nl/leugen-groene-stroom/